Porady

CUKIER PO POSIŁKU

Wzrost cukru we krwi sprzyja rozwojowi cukrzycy. By zmniejszyć ryzyko tej choroby, należy zadbać o prawidłowy poziom glukozy. Poznaj sposoby, dzięki którym zapobiegniesz nagłym wzrostom cukru po posiłku.

Prawidłowe funkcjonowanie organizmu zależy od właściwego stężenia glukozy we krwi. Zgodnie z obowiązującymi normami, na czczo nie powinien przekraczać 100 mg/dl, zaś dwie godziny po posiłku nie może być wyższy niż 140 mg/dl. Co zatem zrobić, by zachować cukier w normie?

Odpowiednia dieta

CukrzycaKluczową rolę w zapobieganiu wzrostom glukozy we krwi odgrywa odpowiednia dieta. Należy wyeliminować z niej przede wszystkim cukry proste, które odpowiadają za gwałtowny wzrost poziomu glukozy, a następnie szybki jego spadek. Nie możesz jednak rezygnować z węglowodanów, ponieważ są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ważne jest jednak to, by wybierać wyłącznie węglowodany złożone, czyli wolno wchłaniane. 

Jeśli chcesz mieć prawidłowy cukier po posiłku i zapobiec jego nagłym wzrostom, niech twoja dieta będzie bogata w takie produkty spożywcze jak: warzywa (bez ograniczeń możesz spożywać szpinak, szparagi, rzodkiewkę, kapustę pekińską, kapustę kiszoną, cukinię, ogórki świeże), kasze gruboziarniste, pieczywo razowe i pełnoziarniste, płatki (owsiane, jęczmienne), brązowy ryż. Dobrze jest także sięgnąć po przyprawy, które są w stanie wyregulować poziom cukru we krwi, tj. cynamon, kozieradka pospolita, rzeżucha.

Wsparcie z natury, czyli moc roślin

Chcąc wpłynąć na prawidłowy poziom cukru we krwi, warto wspomóc się naturą, czyli preparatami pochodzenia roślinnego. W porozumieniu z lekarzem można stosować np. Diabetofort - płyn doustny stosowany w zaburzeniach oddawania moczu, który może przyczynić się do zmniejszenia tendencji wzrostu cukru po posiłku u osób z rodzinną predyspozycją do cukrzycy. Zawiera starannie dobraną kompozycję składników pochodzenia roślinnego (m.in. kłącze perzu, liść jeżyny fałdowanej, liść brzozy, owocnia fasoli).


Aktywność fizyczna

Jeśli chodzi o wysoki cukier po posiłku, jego poziom może zmniejszyć aktywność fizyczna. Ruch wpływa pozytywnie na przemianę glukozy w organizmie, eliminując niepożądane wahania stężenia cukru we krwi.


Normy dla poziomu cukru we krwi

Kontrola poziomu cukru we krwi służy monitorowaniu cukrzycy, pozwalając zapobiec groźnym powikłaniom wynikającym z tej choroby. Zgodnie z rekomendacjami Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, przyjmuje się następujące normy:
  • osoby dorosłe
    • na czczo: poniżej 100 mg/dl
    • 2 godziny po posiłku: do 140 mg/dl
  • dzieci i młodzież
    • na czczo: 70-110 mg/dl
    • 2 godziny po posiłku: 70-140 mg/dl
  • osoby po 70 roku życia, osoby chorujące na cukrzycę od ponad 20 lat
    • na czczo: 80-140 mg/dl
    • 2 godziny po posiłku: poniżej 180 mg/dl
  • kobiety w ciąży
    • na czczo: 60-95 mg/dl
    • 1 godzinę po posiłku: do 120 mg/dl.

Jak badać poziom cukru we krwi?

W warunkach laboratoryjnych, oznaczenie poziomu cukru we krwi polega na pobraniu próbki krwi z żyły łokciowej. W przypadku podejrzenia cukrzycy, wykonuje się przy tym tzw. krzywą cukrową, czyli test obciążenia glukozą (dwupunktowy lub trzypunktowy) – polega na oznaczeniu poziomu cukru we krwi na czczo oraz dwie godzinę po wypiciu roztworu glukozy (test dwupunktowy) lub godzinę i dwie godziny od wypicia roztworu glukozy (test trzypunktowy). 

W domu poziom cukru monitoruje się za pomocą glukometru. Wystarczy nakłuć palec specjalnym nakłuwaczem, krew umieścić na pasku, a następnie pasek umieścić w urządzeniu. Po kilku sekundach pojawia się wynik. 

Indeks glikemiczny – ważny parametr produktów spożywczych przy diecie cukrzycowej

Komponując posiłki w diecie cukrzycowej, koniecznością jest zwrócenie uwagi na indeks glikemiczny (IG). Jest to parametr klasyfikujący żywność na podstawie jej wpływu na poziom cukru we krwi po spożyciu konkretnego produktu. Dzięki temu można wybrać wyłącznie te produkty, które nie powodują gwałtownego skoku poziomu cukru we krwi.
  • Niski IG (35 lub mniej) mają m.in.: owoce morza, ryby, awokado, kalafior, fasolka szparagowa, masło migdałowe, masło z orzechów laskowych, czereśnie.
  • Średni IG (50 i mniej) mają m.in.: makaron z mąki razowej, śliwki suszone, bataty, banany niedojrzałe, chleb żytni z mąki pełnoziarnistej.
  • Najwyższy IG (powyżej 55) mają m.in.: brązowy cukier, biszkopt, biała mąka, mleko ryżowe, płatki kukurydziane, chleb żytni z białej mąki, buraki gotowane, rodzynki. 
Nasze wieloskładnikowe leki ziołowe wytwarzane są według sprawdzonych, skutecznych receptur wyłącznie z naturalnych składników. Wyróżniają się połączeniem wieloletniej tradycji z nowoczesną wysoką jakością. Cieszą się zaufaniem oraz popularnością wśród pacjentów, lekarzy i farmaceutów.

Nasze produkty

Wszystkie nasze produkty są dostępne bez recepty w aptekach i sklepach zielarskich na terenie całego kraju.
Copyright © Leki Natury | Designed by Venomedia